Fra patient til borger – og fremtidens sygepleje

En nytænkende bevægelse i mødet mellem hospitalslogik og borgerlogik

Nudging i indkaldelsen: Breve borgere kan læse, forstå og følge

Skriv en kommentar

Af Louise Bang Grode, TopNudge og udviklingssygeplejerske på Anæstesiologisk afdeling på Hospitalsenheden Horsens

Da mange patienter ikke møder 100% velforberedte til dagkirurgisk operation, har vi besluttet os for at se om nudging kan ændre på dette.

De officielle indkaldelsesbreve, hospitalet sender ud, er ofte meget ”snørklede”, uden billeder og farver og bestemt ikke let tilgængelig læsning. Derfor har vi lavet et helt nyt indkaldelsesbrev formuleret ud fra nudging-principper. Dvs. i et enkelt og direkte sprog, med farver og billeder samt en tjekliste, som guider patienten til at møde velforberedt på det rigtige sted.

Brevet har vi testet af på 6 patienter, som fik begge breve tilsendt. Efterfølgende har vi fået deres direkte feedback. Patienterne var meget positive omkring det nye brev og lagde især mærke til billeder og tjekliste som noget meget nyttigt. Vi fik samtidig idéer fra patienterne til andre ting der gerne måtte stå i brevet. Det retter vi nu til og laver en ny test – denne gang på flere patienter og håber dermed at stå med et færdigt brugbart brev, som kan komme patienterne til gode snart.Indkaldelser - fælles

Der er stor forskel på det traditionelle og det nudging-tilpassede indkaldelsesbrev
Advertisements

Forfatter: frapatienttilborger

-

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s