Fra patient til borger – og fremtidens sygepleje

En nytænkende bevægelse i mødet mellem hospitalslogik og borgerlogik

“Jeg er specialist i mig” – en borgers tanker og oplevelser efter dialogmøde

Skriv en kommentar

En borger, der deltog på dialogmødet på Horsens bibliotek den 30. oktober havde efterfølgende noget på hjerte. På vores opfordring har borgeren her delt sine tanker:

Herved mine tanker og oplevelser i forbindelse med arrangement på Horsens Bibliotek den 30.10.2012.

Jeg deltog som borger/patient.

Jeg syntes at det var et rigtig spændende oplæg, men da det kom til diskussionen ved bordene oplevede jeg, at det sundhedsfaglige personale var meget dårlige til at lytte men mere optaget af at fortælle/forsvare den måde man opfatter borger/patienter i dag, i stedet for at nytænke hvordan man fremad kan inddrage borger/patienter.

Er det muligt at en patient kan være medbestemmende/medansvarlig i en behandling eller et behandlingsforløb?

Jeg mener ja, i mange situationer, men det kræver at der en god diaglog/information der  giver patienten mulighed for at deltage aktiv i egen helbredelse, altså en eller flere samtaler hvor det sundhedsfaglige personale giver sig tid til at udøse af deres viden, på en for menigmand forståelig måde.

Det sundhedsfaglige personale er specialister i sygdomme og behandlinger,  jeg er specialist i mig.

Jeg har jo i forvejen det fulde ansvar for mig selv og min sundhed, når jeg ikke fejler noget, hvorfor skal jeg ikke være medansvarlig hvis jeg bliver syg?

Jeg har selv i mange år desværre været “kunde i butikken” og har oplevet, at det er meget få der magter at kommunikere på en måde, så man som borger/patient har en reel mulighed for at få medansvar/medindflydelse.  Ofte oplever man som patient, at der arbejdes ud fra en på forhånd bestemt facitliste.

Jeg hørte en der nævnte begrebet KRAM og jeg bliver spurgt om mine kostvaner, rygevaner, alkoholvaner og motionsvaner, stort set hver gang jeg har været til kontrol/samtale, har svaret det samme hver gang, men er aldrig blevet tilbudt støtte/hjælp til at ændre de uhensigtsmæssig vaner, hvorfor bruge tid på at spørge??

Jeg tror, at det sundhedsfaglige personale i fremtiden vil blive mødt af borgere/patienter der kommer med en viden om egen sygdom,  eller i mange tilfælde tror de har en viden, ofte fra Internettet hvor der findes mange muligheder for at hente meget generelle oplysninger, hvordan vil sundhedsvæsnet takle disse mennesker i fremtiden, hvis de ikke bliver bedre til at kommunikerer ?

Jeg syntes det er positivt at der er nogen der tør inddrage borgere og menigmand og ønsker Jer held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen

En engageret borger

Borgeren har ønsket at forblive anonym, men navnet er os bekendt. Vi siger tak for de åbne og ærlige tanker, der er delt her…

Advertisements

Forfatter: frapatienttilborger

-

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s